domingo, 8 de junio de 2014

Tècnica psicoanalítica adults II.

1- Durant el procés psicodiagnòstic es pretén:

-        1. 1. Entendre en quina posició kleiniana està instaurat el pacient.

-        1.2. Entendre la relació d’objecte que té el pacient i les seves identificacions. La gènesis de l’objecte intern. La vida prenatal. L’espai intern i la geografia de la fantasia.

Si es decideix iniciar una psicoteràpia psicoanalítica:

Objectius de la psicoteràpia psicoanalítica. El pas de l’objecte parcial a l’objecte total. De la posició esquizoparanoide a la posició depressiva. Ajudar a superar la idealització fusional.

Com és du a terme aquest objectiu?

A partir de la comunicació de la qualitat de les relacions objectals del pacient a la sessió. Per part del terapeuta amb escolta activa i comprensió. A través d’aquesta experiència dinàmica i d’un espai compartit, es podrà analitzar la transferència fomentant el coneixement de sentiments i d’afectes.

Eines específiques que hem aprés en aquestes sessions per a poder facilitar la comunicació entre pacient i terapeuta dins el procés terapèutic:

-        Anàlisis i exploració dels somnis.

-        A partir de l’experiència emocional entre pacient i terapeuta, s’analitza la transferència. Tenint present també la transferència eròtica.

-        A partir del coneixement intuïtiu i de l’observació.


1- El procés psicodiagnòstic:

1.1. Valoració de la posició kleiniana del pacient

Durant el procés psicodiagnòstic es valora en quina posició kleiniana està situat el pacient.

Hem treballat com tant la posició esquizoparanoide com la posició depressiva recullen aspectes de la salut mental del pacient ja que són enteses con dues posicions que organitzen la vida psíquica de l’esser humà. Tota la vida funcionem dins d’aquestes dues posicions, amb un predisposició cap a una o altra. De manera sintètica es podria dir que a la persona que li predomina la posició depressiva seria una persona amb uns trets més aviat neuròtics en canvi la persona que se situa primordialment en una posició esquizoparanoide es caracteritzaria més aviat per patir uns trets més aviat psicòtics.  De tota manera, i seguint la teoria de Bion, considero important tenir present com, tot i la predisposió cap a una o altra posició, hi ha moments a la vida que passem d’una posició a l’altra o ens trobem en una situació d’ambivalència entre les dues.

·       La posició esquizoparanoide

El pacient que se situa en la posició esquizoparanoide es caracteritza per evidenciar mecanismes de defensa primitius com l’escissió, la projecció i la negació.

La relació d’objecte que té és una relació d’objecte parcial.

Es fa difícil la integració i es tendeix a la desorganització. Els pacients amb tendència a aquesta posició manifesten patologies força primàries.

·       La posició depressiva

El pacient que se situa en la posició depressiva es caracteritza per mecanismes de defensa més elaborats com són la integració i la introjecció. Es considera una etapa de més maduresa emocional.

La relació d’objecte que té és una relació d’objecte total.

Quan el pacient es troba en aquesta posició es considera que ha superat el difícil trànsit del narcisisme a la maduresa. Tot i que, sense ànims d’idealitzar la salut mental, és un trànsit que no es pot superar 100% pel que he comentat anteriorment.

1.2. Valoració de la relació d’objecte del pacient

Durant el procés terapèutic també es valora la relació d’objecte que té el pacient dins el seu món psíquic i les seves identificacions.

·       Relació d’objecte parcial

Quan la relació d’objecte és parcial es poden donar identificacions narcisistes de tipus adhesives, massives i intrusives.

L’objecte parcial es caracteritza perquè el self no està diferenciat de l’objecte. Predomina un sentiment d’omnipotència i una intolerància a la frustració que genera una intolerància a la separació. De manera que es genera una identitat falsa.

La identificació adhesiva no té profunditat. El pacients que fan identificacions adhesives s’estructuren dins el narcisisme originari i busca amb l’altre poder ser un objecte únic fusional omnipotent per poder assolir la plenitud. Alhora té de peculiar que l’altre com una possessió personal, de manera que aquest ha de tenir una disponibilitat absoluta a les necessitats de l’altre. Tota separació desperta vivència de separació. Hi ha un predomini de la por a quedar-se sol degut a la pèrdua de la pròpia identitat. Es condemna a la no-trobada amb l’altre.

La identificació massiva també s’estructura dins el narcisisme originari i busca copiar a l’altre. Fer quasi com que és l’altre fins al punt de confondre’s amb l’altre.

 

La identificació projectiva el subjecte projecta en la fantasia grans parts de si mateix en l'objecte, i aquest queda identificat amb aquelles parts del self que suposadament conté. De la mateixa manera són projectats a l'exterior objectes interns i aquest s'identifiquen amb parts del món extern que esdevenen els seus representants. Aquestes primeres projeccions i identificacions són els orígens del procés de formació de símbols. El símbol es fa necessari per desplaçar de l'agressió des de l'objecte original per així poder disminuir la culpa i la por a la pèrdua.

 

La identificació intrusiva també s’estructura dins el narcisisme originari i busca usurpar el lloc de l’altre.

Aquestes identificacions amb objectes parcials és donen en pacients que tenen identitats narcisistes.

·       Relació d’objecte total

La identificació introjectiva es dóna quan hi ha una diferenciació entre el self i l’objecte. El món de la persona que pot introjectar es considera tetradimensional, ja que pot diferenciar entre l’exterior, l’interior, l’espai i el temps. Por aprendre de l’altre perquè el pot tenir present. Pot tolerar el patiment, la separació i la diferenciació. Hi ha una identitat veritable.

Segons Meltzer les qualitat de l’objecte primitiu no danyat són: la bondat, l’edat, l’admiració i la bellesa, la força i la satisfacció.

2- Si es decideix iniciar una psicoteràpia psicoanalítica

2.1.Objectius de la psicoteràpia psicoanalítica.

El pas de l’objecte parcial a l’objecte total. De la posició esquizoparanoide a la posició depressiva. Ajudar a superar la idealització fusional.

Inicialment, en les organitzacions patològiques de la personalitat s’observa una dificultat per acceptar la realitat i una necessitat d’evadir-la. De manera que no es pot fer un procés de dol i acceptar la intimitat i la limitació humana perquè l’agressivitat interna és massa intolerable. No es pot reconèixer la importància de la realitat perquè no la podem tolerar. Suposa no poder fugir de la confusió, del control i de l’omnipotent. No es pot elaborar el dol d’acceptar l’objecte com a total. Els pacients, en part, pateixen per tenir un ideal inabastable i voraç per assolir la felicitat com a estat.

Arrel que la psicoteràpia avança es va podent elaborar la problemàtica edípica consistent en acceptar la diferenciació i la separació. Acceptar com dos subjectes es relacionen i un mateix pot quedar exclòs però des de l'amor, deixant de banda així el principi del plaer.

Desenvolupant les relacions triangulars, es pot ser alhora implicat i observador tolerant el saber i el sofriment inherent al saber.

Quedar pres del món de les aparences, del comportament, no facilita l’elaboració de la problemàtica edípica i per tant suposa com a terapeutes ajudar el pacient a reconèixer que necessita algú que l’acompanyi en el procés. Ajudar a entendre el concepte d’intimitat i potenciar que la idea de veritat és l’aliment de la ment, no una font de seguretat.

3-Com es du a terme aquest objectiu?

L’objectiu que hem marcat es pot assolir a partir de la comunicació de la qualitat de les relacions objectals del pacient a la sessió. Cal que s’hi esdevingui la comprensió a través de l’experiència dinàmica de la transferència i d’un espai compartit que fomenti el coneixement de sentiments i d’afectes.

A partir de l’experiència emocional entre pacient i terapeuta s’analitza la transferència i s’interpreta de manera rutinària o inspirada. Es considera important tenir present també la transferència eròtica.


4- Eines específiques

En aquestes sessions hem après a utilitzar algunes eines per a poder facilitar la comunicació entre pacient i terapeuta dins el procés terapèutic. Són les següents:

4.1.  Anàlisis i exploració dels somnis.

·       Freud i els somnis

Segons Freud, els somnis són material inconscient infantil, restes d’experiències emocionals no elaborades del dia a dia o fonts somàtiques.

Els somnis són una manera d’expressar les tensions de la ment i poder descansar a partir de símbols.

Segons Freud els elements dels somnis són: el guarda del dormir, la realització de desitjos i la diferenciació entre el contingut manifest i el contingut latent. Als somnis, alhora es dóna la condensació i el desplaçament.

·       Klein i els somnis

Segons Klein, inconscientment fantasiegem, i la fantasia la construïm amb imatges. Els somnis utilitzen uns mecanismes de joc iguals a la formació del joc infantil i reflecteixen el món intern del pacient però disfressat. El seu anàlisi es centra en la teoria de les posicions i en el reconeixement de les identificacions.

·       Meltzer i els somnis

Meltzer considera que la vida onírica té un pes fonamental per accedir al pensament inconscient. Considera que són un teatre generador de significats a partir de crear símbols. L’experiència de compartir un somni per part del pacient a l’analista és una experiència emocional compartida entre ambdós que denota un grau d’intimitat intens i potents. Meltzer considera els somnis con una cerca de solució als conflictes emocionals. La interpretació la realitza a partir de dos fases: l’exploració del somni i l’anàlisi del somni, amb continuïtat narrativa i desenvolupament i fomentant així la capacitat d’autoanàlisi.

·       Bion i els somnis

Bion, per interpretar els somnis es basa en la teoria del pensament. Per analitzar els somnis i entendre el pensament oníric segueix el model digestiu estructurat de la següent manera:

- Ingestió: Experiència emocional

- Digestió: Funció alfa, continent-contingut, LHK i transformacions

- Evacuació: Taula negativa, transformació en al·lucinosi.

4.2. A partir del coneixement intuïtiu i de l’observació.

·       Observació i la intuició


L’observació és necessària per descriure que està passant i facilitar així l’associació lliure amb l’objectiu de poder obrir una nova situació i vivència analítica que faciliti l’insight. L’observació també permet entendre millor el paper que juga el cos en la relació amb l’altre.  Alhora es important centrar-se en l’ara i aquí.

 

La intuïció ens parla sobre el coneixement innat que podem tenir sense ajuda del raonament. Meltzer ho defineix com: la saviesa de l’experiència que depèn dels objectes interns. És la captació del que passa a la sessió amb el sisé sentit. El procés d’intuïció dura pocs segons però és molt útil. Les condicions per a que es pugui donar estarien lligades a la perplexitat i a la contemplació. La raó i la intuïció.

 
4.3. La transferència eròtica

 
Durant el tractament és important estar atent a la transferència de tipus eròtica. Si s’està donant es important transmetre-la al pacient i poder-la treballar. Té a veure amb la resolució edípica.

 
4.4. Altres qüestions tècniques

 
En moltes ocasions cal primer desaprendre per després tornar a aprendre. És important atendre al pacient amb receptivitat i serenitat. De manera que s’ha d’intentar que res pertorbi el terapeuta en el seu paper de terapeuta. Cal intentar romandre sense memòria i sense desig. És important no anar clarificant el discurs del pacient amb etiquetes perquè cap pacient és igual, i és necessari que ell mateix ho percebi així. El terapeuta ha d’estar relaxat i deixar-se emportar, escoltant si alguna cosa ve a la ment durant la sessió.

Els pacients no s’han de veure els uns amb els altres per preservar la seva privacitat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario